Den unika Arcwise®-tekniken möjliggör tillverkning av wellpappförpackningar med runda former. De unika förpackningarna väcker köpintresse och dessutom minskar de koldioxidavtrycket tack vare sin lätta konstruktion.
Arcwise erbjuder nya möjligheter för grafisk design. Om produktens form är ett viktigt element i din varumärkesprofil vill du kanske att den avspeglas i förpackningen.
Målet med Arcwise®-konceptet är att väcka konsumenternas uppmärksamhet och intresse i butiken med förstklassiga förpackningslösningar. I den hårda konkurrens som råder i butiksmiljön har förpackningen två sekunder på sig att dra till sig konsumentens uppmärksamhet. Enligt forskning spelar föremålens form en avgörande roll för hur människor reagerar på dem, och i regel verkar människor föredra runda former före kantiga.
Referens: Bar & Neta, 2006, ”Humans prefer curved Visual Objects”, Psychological Science: VoL. 7, nr 8.
Arcwise®-konceptet innebär ett lätt och samtidigt starkt material för hyll- och promoförpackningar med böjda former som tidigare var omöjliga att tillverka. Tekniken gör det bland annat möjligt att integrera grafisk design i böjda former och på så sätt stärka kundeffekten. Dessutom kan man i förpackningar med runda hörn få designen att fortsätta över flera paneler. Det främsta målet är att göra produkten attraktivare och öka försäljningen.
Den böjda formen ger Arcwise®-förpackningar egenskaper som i många fall överträffar konventionell wellpapp. Förpackningarna kan transporteras kostnadseffektivt och med mindre logistikkostnader. Konceptet kan be materialbesparingar med upp till 30 procent. Styvheten är en inneboende egenskap hos böjt formade föremål. Genom optimal materialanvändning är konceptet också förenligt med hållbar utveckling.